Spring til indhold
Hjem » 5 idéer, der sikrer aktive onlinedeltagere

5 idéer, der sikrer aktive onlinedeltagere

En bevidst plan for, hvordan du vil gøre dine onlinedeltagere aktive kan få selv en hel dag online til at flyve af sted!

7 timer online – og måske også fysisk – er længe. Det ved vi vist efterhånden alle. Med en bevidst plan for, hvordan du aktiverer dine deltagere, kan du få tiden til at flyve af sted. Samtidig støtter du deltagernes fokus og opmærksomhed.

Så hvordan gør du dine onlinedeltagere aktive gennem en hel dags konference? Vi gør brug af følgende aktiviteter – og har testet dem alle. Så hold dig ikke tilbage!

Eksempel på  Mentimeter wordcloud med forventninger til konference, brugt til at skabe aktive onlinedeltagere.

Spørg deltagerne, hvad de ønsker at få med fra konferencen? Og hvad de selv kan/vil bidrage med?
Sørg for, at spørgsmålene bliver stillet inden for det første kvarter. På den måde markerer du fra start, at det er en konference, hvor du ønsker aktive bidrag fra deltagerne. Ved at stille spørgsmålene får du samtidig deltagerne til at reflektere over, hvad de gerne vil med dagen. Og når du ser svarene, får du mulighed for at fortælle, hvad de kan forvente at få opfyldt.
Vi er glade for at bruge Mentimeter wordcloud som et af vores værktøjer til at få aktive onlinedeltagere.

Uanset om dine deltagere skal lytte til en længere præsentation eller blot se en kortere video/lytte til et kortere indslag, så støtter du dine deltagere ved at give dem noget særligt at være opmærksom på. Du kan blot give fokuspunktet som en mulighed og noget, deltagerne kan være opmærksom på eller ej. Deltagerne arbejder blot selv med spørgsmålet. Du kan også bede dem om at dele deres svar bagefter. Online kan det være i chatten. Fysisk kan det være en kort udveksling med sidemanden. Det er en god idé at stille meget åbne spørgsmål, når du bruger det, at give dine onlinedeltagere et formål med at se og lytte. Det gør det muligt for flere at være aktive.

Hvad overraskede dig? Hvad lagde du særligt mærke til? Hvad gjorde størst indtryk

Har du prøvet at skulle have flere ensartede præsentationer samlet eller henover en konference? Det kan være af personer eller af organisationer? Måske er det noget obligatorisk, der blot skal med, uden at det for alvor har en funktion i konferencen. Her har vi god erfaring med på forhånd at bede om en bestemt vinkel på præsentationen. Til organisationer kunne det for eksempel være at præsentere deres mission/vision, og hvad der ligger til grund for den. Her lader vi deltagerne reagere med emojis eller blot skrive en helt kort reaktion i chatten.

Kender du det, at der ikke rigtig kommer spørgsmål eller kommentarer efter oplæg fra en keynote speaker – eller anden oplægsholder? Det kan både skyldes, at deltagerne er usikre på, om de har et godt spørgsmål. Det kan også skyldes, at deltagerne ikke har været bevidst om, hvad de særligt gerne ville vide efter oplægget. Bare 5 minutter to og to kan gøre en forskel. Lav en breakout-session med blot to personer i hver. Bed deltagerne om at fortælle hinanden, hvad de håber at have fået svar på eller høre i løbet af oplægget. På den måde hjælper du deltagerne med deres fokus. De bliver klar over, hvad de måske gerne vil spørge om. Og har den anden tilkendegivet at det er gode ting, man interesserer sig for, så bliver det også lettere at stille spørgsmålet.

Har du svært ved at få dine konferencedeltagere til at blive til allersidste minut? Prøv at lade dine deltagere lave opsamling på dagen i fællesskab. Og forbered dem fra start af dagen på, at det bliver dagens sidste aktivitet. Bed dine deltagere om at notere særlige vigtige pointer og citater. Saml pointer og citater som det sidste på dagen, eller lad deltagerne skrive dem i en Padlet, i Jamboard, i et fælles dokument eller lignende i løbet af dagen. Saml efter konferencen alle citater og vigtige pointer og send dem til deltagerne. Du kan med fordel samle andre elementer fra dagen sammen med deltagerne citater og pointer. Det kan for eksempel være afstemninger, cases, holdninger og andet, der er delt mellem deltagerne undervejs. Se et eksempel her: Inspirationskatalog – Nærværende onlineundervisning.

Jamen – hvad har det med nærvær at gøre, spørger du så måske?

Individuelt nærvær handler om at være til stede, være fokuseret og opmærksom. Ved at give opgaver som beskrevet som oven for, støtter du deltagernes fokus og opmærksomhed. Du hjælper dem med at finde retning i deres opmærksomhed.

Fælles nærvær skabes, når vi viser interesse for hinanden. Når du beder deltagerne om konkret at reagere på det, de hører, hjælper du dem til at vise deres nærvær. Når du beder deltagerne om at vende noget specifikt med hinanden, støtter du dem i at vise interesse i hinanden.

Du nærmer dig det organisatoriske nærvær, når du spørger til forventninger og klargør, hvad deltagerne kan forvente. Det giver mulighed for at lytte efter det, der er behov for i den givne gruppe.


1 tanke om “5 idéer, der sikrer aktive onlinedeltagere”

  1. Pingback: Gode online møder med engagement og effektivitet - grunnetpetersen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *