Spring til indhold
Hjem » At gå på arbejde hjemmefra

At gå på arbejde hjemmefra

Hjemmearbejde og arbejde på distancen er både et gode og en udfordring, vi tager med os fra coronanedlukningen. Arbejdspladser, medarbejdere og ledere har fundet ud af, at der er masser af fordele ved hjemmearbejde. Og nu, hvor vi er tilbage i fuld genåbning, ønsker de fortsat at benytte sig af det.

Allerede i maj 2020 svarede hver anden leder i en undersøgelse fra Lederne, at de i virksomheden ville gøre mere brug af ugentlige eller lejlighedsvise hjemmearbejdsdage fremadrettet. I en undersøgelse for HK i oktober 2021 svarede 57 % af de adspurgte kommunale og regionale HK-ansatte, at deres arbejdsplads har lavet aftaler eller retningslinjer for hjemmearbejde.

Undersøgelse hjemmearbejde

Der har været enormt fokus på og nysgerrighed om, hvordan hjemmearbejdet påvirker os som mennesker og virksomhedens produktivitet.

Af fordele nævnes:

  • Øget fleksibilitet i, at arbejdet ikke er låst af tid og sted
  • Færre forstyrrelser
  • Højere effektivitet end forventet
  • Bedre mulighed for at prioritere privatlivet
Fordele

Af udfordringer er blandt andet:

  • Risiko for isolation og mindre socialt fællesskab
  • Mindre struktur og disciplin i hverdagen
  • Mere flydende grænser mellem arbejdsliv og privatliv
Ulemper

Ovenstående viser dilemmaet i hjemmearbejde. Det kan være en gave til medarbejderne, eller det kan være deres største udfordring til dato. Alt afhænger af, om de og arbejdspladsen formår at understøtte de rigtige rammer, sætte grænser og hjælpe til flow og nærvær, og samtidig med at mulighederne for at bibeholde den kollegiale kontakt bibeholdes.

Så hvordan vi navigerer i hjemmearbejde og hjælper os selv til at få succes bliver af største vigtighed!

Hvordan strukturerer du din hjemmearbejdsdag?

Her går vi i dybden med mulighederne for at strukturere arbejdsdagen, så den lægger op til nærvær, flow og effektivitet. Vi deler her to af vores foretrukne metoder – brugen af ritualer og planlægning af dagen.

Lav ritualer

Sæt din hjemmearbejdsdag ind i en ramme. Normalt tager du måske bilen eller cyklen på arbejde. Måske bruger du tiden i tog eller bus på at læse nyheder eller tjekke mails. Din transport og den fysiske flytten sted er dermed dit ritual, der skiller privatliv og fritid fra arbejde og arbejdsliv. Den tid hjælper med at flytte din opmærksomhed og dermed også din mulighed for at være nærværende.

Når du arbejder hjemmefra, har du ikke på samme måde et indarbejdet ritual, der forbereder dig på at starte arbejdsdagen. På samme måde er der intet efter arbejde, som signalerer, at du nu har fri og kan tage hjem.
Opbygger du et ritual for dit hjemmearbejde, kan det hjælpe dig med at adskille arbejde og privatliv. Det kan hjælpe dig med at give slip på tanker om arbejdet. Og det kan signalere til din hjerne og krop, at nu er det tid at fokusere.
Ritualerne kan du vælge og tilpasse, som det passer dig bedst. Nedenstående er nogle af mulighederne.

Start på dagen

Gå på arbejde. Kom ud ad døren og gå en tur. Det kan være 5 minutter eller 1 time, afhængig af hvad dit arbejde, privatliv og dag tillader.

Indret din arbejdsplads. Arbejder du ved spisebord eller i stuen, kan det give mening at rydde arbejdsstationen frem og væk hver dag. Er den konstant synlig, kan det være en påmindelse om arbejde hele tiden. Start i stedet dagen med at indrette dig, som du har behov for denne dag. Har du brug for headset, telefon, ladere/stik, kaffekop, notesblok og pen, lommeregner mv.? Når du er fuldt indrettet, behøver du ikke flytte opmærksomheden, hvis du pludselig får brug for noget. (Samtidig får du i hovedet gennemtænkt arbejdsdagen, og hvilke opgaver der venter – smart, ikke?).

Tjek ind med en kollega. Har du tætte samarbejder, kan det give mening at starte dagen med en kort snak med en eller flere kollegaer. I får muligheden for at koordinere med hinanden og får sagt godmorgen. Det giver en blødere og social indgang til arbejdsdagen – ligesom hvis du på kontoret gik rundt og sagde godmorgen. Det styrker samtidig det sociale og mindsker følelsen af at være isoleret. Det kan være i et videomøde eller telefonisk (gør du det via telefon, kan det faktisk kombineres med en gåtur også – to fluer med et smæk!).

Slut på arbejdsdagen

Afrund arbejdsdagen. Sæt ti minutter af til at gennemgå, hvad du har nået og hvilke opgaver, der ligger til dagen efter. Lav en liste til arbejdsdagen efter, så du har tømt hovedet. På den måde undgår du, at du resten af dagen går og tænker: ”jeg skal også lige huske …”.

Pak arbejdsstationen sammen og væk. Ligesom anbefalingen med at indrette dig, anbefaler vi, at du rydder op efter arbejdsdagen. Pakker du væk, symboliserer det også, at arbejdet pakkes sammen og lægges væk – fysisk og i tankerne.

Gå ærinder. Plejer du at handle ind på vej fra arbejde eller hente børn, mv., så gør det som afslutning på hjemmearbejdsdagen også. Igen gør ritualet, at du mentalt og fysisk omstiller dig til at have fri.

Planlæg din arbejdsdag!

Gør dig selv den tjeneste, at du som det første på dagen bevidst forholder dig til, hvordan din dag skal være. Lav en liste over, hvilke opgaver du har foran dig, hvilken prioritet de har, og hvad de kræver af dig (- er det opgaver, der kræver fordybelse eller hurtige små opgaver?). Notér hvilke møder du evt. har. Notér dig også, om der er forstyrrelser i hjemmet, som du ved kommer (kommer der en håndværker kl. 11, er børnene hjemme efter kl. 14, osv.).

Forhold dig nu til, hvordan dine opgaver matcher din kalender og omgivelser. Er der opgaver, der kræver fordybelse? Hvornår passer det så bedst at udføre dem? Vil det være rart at klare praktiske opgaver først, så du oplever ro til at gå i dybden med andre?
Tag bevidste valg og læg din plan. Har du kollegaer eller et team, der skal kunne tilgå dig eller samarbejde med dig, kan du evt. bruge din kalender til at angive, hvornår du foretrækker at blive kontaktet, og hvornår du ikke ønsker at blive forstyrret.

Med disse to veje til at indramme og planlægge din dag er du godt på vej til at finde strukturen for den gode hjemmearbejdsdag. Meget afhænger selvfølgelig af dine personlige præferencer og arbejdsmåder, men overvejelserne er i høj grad de samme.

Vil du blive klogere på nærvær i hjemmearbejde, onlinemøder og distanceledelse? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev. Lige nu får du samtidig 7 gode tips til onlinemøder, når du tilmelder dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *